اعیاد و نحوه برگزاری در دوره دوم خلافت عباسی (232-552 هـ.ق)
نویسنده
چکیده مقاله:
آداب و رسوم به عنوان میراث فرهنگی، بخشی از شناسنامهی تاریخی محسوب میشود که ملتها با پاسداشت آن به حفظ هویت ملی و دینی خود مدد میرسانند و نه تنهادر فراز و فرود تاریخ از باورها واعتقادات خود دست بر نمیدارند بلکه در لابهلای تحولات سیاسی و اجتماعی، سنتهای دینی و ملی خود را از نسلی به نسل دیگر منتقل مینمایند و درآیند و روند دولتها یا چیرگی تعصبات، معمولا بر زیربنای سنن و معتقدات مردم خللی وارد نمیشود. اعیاد ملی و دینی نیز جزیی از آداب و رسوم و گویای حوادث و اتفاقات مهم تاریخی و حامل ارزشها، آرزوها، باورها و آرمانهای ملتهاست که در طول تاریخ به عنوان فرهنگی دیرپا به برگزاری آنها پایبند بودند، اما رویکرد حاکمان و دولتها نسبت به این موضوع به تبع سیاستشان متفاوت بوده است. اینکه در دوره دوم خلافت عباسی با توجه به تغییرفضای دینی و سیاسی حاکم، نحوهی برگزاری اعیاد چگونه بوده، موضوعی قابل پژوهش است و بررسیها حاکی از پایبندی طبقات اجتماعی به برگزاری آنها و همراهی خلافت، علیرغم ایجاد محدودیتهایی برای اقلیتهای دینی و مذهبی بوده است. در این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی به بررسی نحوهی برگزاری اعیاد مهم دینی و ملی پرداخته شدهاست.
منابع مشابه
اعیاد و نحوه برگزاری در دوره دوم خلافت عباسی (۲۳۲-۵۵۲ هـ.ق)
آداب و رسوم به عنوان میراث فرهنگی، بخشی از شناسنامهی تاریخی محسوب میشود که ملتها با پاسداشت آن به حفظ هویت ملی و دینی خود مدد میرسانند و نه تنهادر فراز و فرود تاریخ از باورها واعتقادات خود دست بر نمیدارند بلکه در لابهلای تحولات سیاسی و اجتماعی، سنتهای دینی و ملی خود را از نسلی به نسل دیگر منتقل مینمایند و درآیند و روند دولتها یا چیرگی تعصبات، معمولا بر زیربنای سنن و معتقدات مردم خلل...
متن کاملمقایسه نهاد وزارت در دوره اول خلافت عباسی (132-232)با دوره دوم خلافت عباسی (232-334)
چکیده مقام و منصب وزارت در ایران پیشینه طولانی دارد، عرب ها که قوم بدوی و بدون پیشینه دیوان سالاری و مقام وزارت بودند، به تقلید از ایران عصر ساسانی برای اداره ی بهتر حکومت خود از مقام وزیر و نهاد وزارت استفاده کردند و ایرانیان در جایگاه وزارت در استقرارحکومت عباسیان نقش ویژه ای داشتند. وزیر جانشین خلیفه بود و در هر کاری قائم مقام وی محسوب می شد. کلیه کارهای لشکری و کشوری را اداره می کرد و اغلب...
نقش قهرمانهها در عصر دوم عباسی (232 - 334 ق)
بهرغم آنکه اطلاعات و آگاهیهای ما از حرمسرا در عصر عباسی بسیار اندک است و نیز حضور زنان مسلمان در عرصههای گوناگون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تا پیش از عصر دوم عباسی، چندان که باید نظاممند نیست، در عصر دوم عباسی (232 - 334 ق)، بهویژه ایام خلافت مقتدربالله (295 - 320 ق)، با پدیدهای به نام قهرمانگی مواجه میشویم. قهرمانه عنوان زنانی بود که واسطۀ حرم با دربار خلفا بودند و بسته به توانایی و نفوذش...
متن کاملنقش قهرمانه ها در عصر دوم عباسی (232 - 334 ق)
بهرغم آنکه اطلاعات و آگاهیهای ما از حرمسرا در عصر عباسی بسیار اندک است و نیز حضور زنان مسلمان در عرصه های گوناگون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تا پیش از عصر دوم عباسی، چندان که باید نظاممند نیست، در عصر دوم عباسی (232 - 334 ق)، بهویژه ایام خلافت مقتدربالله (295 - 320 ق)، با پدیدهای به نام قهرمانگی مواجه میشویم. قهرمانه عنوان زنانی بود که واسطۀ حرم با دربار خلفا بودند و بسته به توانایی و نفوذشا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 27
صفحات 1- 26
تاریخ انتشار 2012-06-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023